ПРАВА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ ПРИ ОНЛАЙН ПОКУПКИ В РАМКИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ИКОНОМИЧЕСКО ПРОСТРАНСТВО

Много често ни се налага да закупуваме стоки или услуги по интернет или по телефона от други европейски държави, но малко са хората които са наясно с правата си на потребители. Така също, какви правила трябва търговците да спазват при осъществяване на търговската си дейност.

Основното право на потребителя при покупка онлайн в рамките на ЕС е свързано с възможността да се откажат от покупката, включително и ако просто са решили, че продукта не им трябва. Този така наречен изчаквателен период “cooling-off period”, започва да тече от момента на получаването на продукта и трае 14 календарни дни.

Потребителя, ако се откаже от покупката, трябва да уведоми търговеца и от момента на обратното получаване на стоката в седалището на търговеца, в рамките на 14 дни, да получи връщане на заплатената от него сума за покупката. Ако друго не е предвидено в договора за продажба, заплащането на пощенските разходи за връщането на стоката ще е за сметка на потребителя.

Ако стоката има определени вид, ако е използвана например повече от обикновенното за съответния период, търговецът може да направи определено прихващане от сумата на покупката. При всички положения, законодателството не забранява използването на стоката, а само прекомерното и използване. В тази връзка забраните за неотваряне на пощенските пратки при получаването от потребителя са противни на закона, макар и често да се използват от фирмите в тяхните договори, като условие да се ползва 14 дневния период на размисъл.

Във връзка с дистанционните продажби, потребителите трябва също да получат и информация за правото им да се откажат от покупката, кой ще поеме разходите по връщането на стоката, за правото им да се оплачат на съответните държавни органи и за правата им на обещетение.

Регулацията в сферата на дистанционните продажби обхваща, както покупките онлайн, така и тези по пощата, телефон и имейл.

При покупка онлайн има изискване за видимост, което тежи върху търговеца, т.е. трябва да е видно, че при натискане на съответния бутон, потребителя ще направи покупка. Допълнително е необходимо да се получи одобрение при плащане на допълнителни суми или услуги, като опаковане, покупка на застраховка и др. Ако на сайта на търговеца тези услуги са означени автоматично, то това ще е нарушение на регулациите и сделката ще бъде нищожна, като тнаправена в противоречие със закона.

За търговците които имат дейност онлайн са предвидени и определени минимални изисквания за наличие на определена информация, която трябва да е достъпна и видима за потребителя. Такива са изискванията за предоставяне на търгоското име, географският адрес на дейността, имейл адрес за контакт и др. Търговеца след направата на покупка от потребителя има задължение да изпрати и съобщение, че сделката е сключена и че е получил плащането, както и неговия размер.

Търговците имат задължение да доставят стоката в рамките на 30 календарни дни, освен ако изрично не е уговорено, че стоката ще се достави на определена дата.

Винаги е добре потребители, които живеят в Обединеното Кралство, за покупки на стоки и услуги на стойност между 100 и 30, 000GBP да използват Британски кредитни карти, защото съобразно чл. 75 от Закона за потребителите от 1974г., банката e отговорна солидарно с търговеца , ако нещо се обърка.

Важно е и да се знае, че правата на потребителите онлайн се отнасят само относно покупки от търговци, а не и такива направени от аукционни къщи, т.е. стоки закупени от други потребители.

За да се избегнат проблемни ситуации, които струват много време и усилия е достатъчно да се спазват някои основни правила при онлайн покупки:

  1. имайте знание за това къде се намира продавача, дали е търговец или частно лице.
  2. не давайте банковите си детайли без да сте сигурни, че системата за плащане използвана от търговеца е сигурна. За целта използвайте познати имена и схеми за плащане, като по възможност използвайте кредитната си карта.
  3. не плащайте чрез парични преводи от рода на “Money Gram”, защото не е възможно да се проследи получателя, ако се наложи.
  4. ако нещо изглежда прекалено ефтино, може би ще е по добре да се въздържите от покупка с цел да си спестите излишни неприятности.

spacer.gifspacer.gif

Вашият коментар

Filed under UK Articles

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s